1.12.2016

Joogaa kotona, eli apua, hurahdin!

Poskiontelotulehdukseni ei tahtonut millään mennä ohi ja jouduin menemään vielä kerran lääkäriin.

Röntgenkuvissa ei näkynyt mitään, mutta ehdotuksestani otimme verikokeen. Olen ollut ihan järkyttävän väsynyt jo pari kuukautta, mikä on saattanut johtua flunssasta ja tukkoisuudesta, tai antibiooteista. Oman kortensa kekoon tuovat tietysti elämäntilanne (pienet lapset), vuorotyö ja pimeä vuodenaika... Halusin kuitenkin varmistaa, ettei esim. hemoglobiinini ole liian alhainen, mitä se ei kyllä koskaan ole ollut.

Noh, ei ollut nytkään, mutta sen sijaan valkosoluarvo oli koholla. Lääkäri lähetti jatkotutkimuksiin toiselle lääkärille mielestäni melko harkitsemattomien lausahdusten kera, kun "onhan meillä tässä näitä tapauksia ollut, että on ollut pidempään tällaiset oireet ja sitten siinä on ollut taustalla vaikka leukemiaa tai sen sellaista."

Huoh. Hämmennyin niin tästä kommentista, että en tullut maininneeksi, että sukulaiseni menehtyi kyseiseen tautiin vastikään, ja äidillänikin oli syöpä. Vaikka viisas Mies vakuuttelikin, että jos olisi jostain vakavammasta kyse niin kyllä muissakin arvoissa olisi jotain häikkää, oli silti erittäin epämukava olo ennen käyntiä uudella lääkärillä.

Toinen lääkäri vaikutti kuitenkin olevan asiastaan perillä ja totesi asian olevan juuri näin - vakavammassa sairaudessa ainakin pari muutakin arvoa olisivat olleet tavallisuudesta poikkeavat. Kyllä vierähti iso kivi sydämeltä! Nyt kokeillaan pitkittyneen nuhan hoitoa kortisonikuurilla, kuulemma kolmessa päivässä pitäisi alkaa tuntua paremmalta.

Liikuntaakin saa vähitellen ruveta harrastamaan - ja olen sitä itse asiassa jo pikkuhiljaa, omaa kehoa kuunnellen tehnytkin nyt, kun lämpöäkään ei enää ole ollut.

Olen tässä viime aikoina sitten hurahtanut täysin joogaan!

Olen polkenut crossarilla (säät eivät ole juurikaan suosineet lenkkeilyä) ja kaipasin jotain ei-niin-aerobista toimintaa sen lisäksi. Googlailin netistä ihan kokeeksi jooga- ja pilatesvideoita ja sille tielle jäin!

Olen kokeillut kumpaakin aiemmin ohjatuissa ryhmissä, ja varsinkin pilates tuntui vähän turhan verkkaiselta makuuni hartaine hengittelyineen... (Lisäksi ahdistun siitä, että pitää olla tiettyyn aikaan tietyssä paikassa liikuntaa harrastamassa - tahdon tehdä sen juuri silloin kun minulle sopii.)

Googlesta pystyin sen sijaan etsimään juuri omaan tarkoitukseeni sopivat videot (vaikkapa hakusanoilla core, pilates ja harjoituksen toivottu kesto), riippuen siitä kaipaanko enemmän venyttelevää harjoitusta, vai vaikkapa keskivartaloa kaventavaa (yes please!). Näin alkuun nuo aloittelijoille tarkoitetut videot ovat olleet minulle oikein mainioita. Olen polkenut 20-40 minuuttia crossarilla ja tehnyt sitten päälle 10-30 minuutin jooga- tai pilatesharjoituksen.


Harjoituksen tekemiseen ei tarvitse mitään muuta kuin jonkun alustan. Tein jonkun aikaa kotona pyyhkeen päällä ja kun huomasin, että haluan jatkaa hommaa, ostin Intersportista joogamaton - maksoi 19,90e, eli eipä ollut kovin suuri sijoitus. Lisäksi ostin kevyen reissumaton (17,90e) matkalaukkuun työreissuja varten. Minulla on vähän huonot polvet, joten tykkään myös pitää jotain pehmeää huopaa polvien alla joissain liikkeissä, samoin lonkkien alla. Muutenkin teen liikkeet niin, että ne tuntuvat mukavilta.

Tuo jooga on jotenkin aivan ihanaa ♥ Siitä tulee ihan selittämättömän hyvä olo. Ryhti tuntuu paremmalta ja mielentila seesteisemmältä. Tuntuu, että sen jälkeen keskittyy asioihin ja tekemisiinsä paljon paremmin. On enemmän läsnä ja ajatus juoksee paremmin. Suosittelen kokeilemaan!

Liikunnan myötä myös ruokavalio on palannut terveellisempään, ja olen ollut pari viikkoa lähes kokonaan ilman sokeria. Kun on liikkunut ja saanut siitä hyvän olon, ei tee mieli pilata sitä syömällä huonosti :)

Tässäpä pari hyväksi havaitsemaani videota:

Yoga for beginners, 20 minuuttia

Pilates Abs, tone and tighten your waistline, 10 minuuttia

30 days of Yoga, Day 1, Ease into it, 34 minuuttia

30 days of Yoga, Day 2, Stretch and soothe, 33 minuuttia
(Näitä on lisää koko kuukaudelle.)


Weight loss yoga for flat stomach and abs, 20 minuuttia


Joko sinä olet kokeillut joogaa, tai kenties ihan hurahtanut?

Olen ystävistäni ja tuttavistani havainnut, että sen tuomaan hyvään oloon jää erittäin helposti koukkuun!


Energistä viikon jatkoa, ystäväiseni! :)



2 kommenttia

  1. Hyvä kun kerroit, että olet aiemmin tutustunut näihin liikuntamuotoihin. Oikeanlainen hengitystekniikka harjoituksissa on yksi tärkeimmistä elementeistä. Google on oiva apu ja You Tube myös, mutta nykyisin voi käyttää avuksi myös kännykkäsovelluksia kunnon ylläpitämisen motivointiin ja seuraamiseen. Tsemppiä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tsempeistä :) Näin olen tosiaan ymmärtänyt ja huomannut ihan käytännössäkin, että tuo hengitystekniikka on homman a ja o. Se mainitsemani pilatestunti tuntui vain ihan liian verkkaiselta, eikä tuntunut kyllä kropassakaan mitenkään - tuon linkittämäni 10 minuutin treenin jälkeen sen sijaan myös tunsi vähän tehneensäkin jotain.

      Pitääkin tutustua noihin kännykkäsovelluksiin! Mulla on ollut käytössä lenkeillä joku Samsungin puhelimessa valmiina ollut sovellus, mutta voisipa kokeilla jotain muutakin. Oon kyllä huomannut, että ihan vaikka jo se, että kirjaa liikuntasuoritukset ylös (esim. kalenteriin), tsemppaa tekemään lisää. Katson myös etukäteen kalenterista päivät, jolloin ehdin treenata ja merkkaan ne kalenteriin :) Tai itse asiassa nyt on ollut joka päivä kännykässä muistutus treenaamisesta, ja olen kyllä tehnytkin jotain joka päivä, kun se on vain ollut mahdollista :D

      Poista

© AINA LÄHELLÄNI. Made with love by The Dutch Lady Designs.